Bizi Takip Edin

Vücudunuz Kışa Hazır Mı? Metabolizma Hızınızı Öğrenerek Hazırlanın...


Grip ve soğuk algınlığına yakalandığımız bu dönemlerde enfeksiyonlara karşı daha duyarlı olan çocuklar, yaşlılar ve gebeler için bütün bireylerde olduğu gibi beslenme düzenimiz daha da önem taşımaktadır. Kış aylarında ağır ve yağlı yiyeceklere yönelme, hareket azlığı ve stresin artması bağışıklık sistemini zayıflatır. Artan yemek yeme hissi sağlıksız beslenmeye yol açar ve vücudumuz yağlanma sinyalleri verir.
Metabolizmamız, soğuk havalarda vücut ısısının düşmesine karşı koruma mekanizmasını harekete geçirir ve vücut yağlanma eğilimine girer. Kışın sıcak içeceklere daha fazla yönelip daha az su içmemiz ve fiziksel aktivitemizin azalması kilo alma riskini arttırır.
Kış başlamadan, öncelikle bazal metabolizma hızımızı öğrenerek sağlıklı bir beslenme programı edinmeliyiz. Bazal metabolizma hızı, 24 saat içinde hiç hareket etmeden dinlenir vaziyette vücudumuzun harcadığı enerjidir. Kilo kontrolü ve kilo kaybını sağlamak amacıyla hazırlanan diyet programlarında çok önemlidir. Bazal metabolizma hızının üzerine günlük yaşamsal aktiviteler eklenerek ve günlük enerji ihtiyacı hesaplanarak doğru bir diyet programı planlanmalıdır.
Vücudumuzu kışa nasıl hazırlayalım?
*
Odanızı havalandırın
*
Diyetinizde vitamin C, vitamin E ve vitamin A içeren besinlere ağırlık verin. Bağışıklık sistemini güçlendirmenin birinci yolu hepimizin artık çok iyi bildiği antioksidan besin öğelerinden yeterince almaktır. Antioksidan vitamin ve mineraller serbest radikallere karşı vücudumuzu koruyan ilk savunma mekanizmalarıdır.

Limon, mandalina, kuşburnu, çarliston biber, maydanoz, roka, greyfurt, brüksel lahanası: C vitamini Ayçicek yağı, badem, ceviz, fındık, fıstık türleri: E vitamini Turuncu-kırmızı ve yeşil sebze ve meyveler: A vitamini oluşumunu vücutta sağlarlar.

*
Hazırlama ve pişirme koşullarına vitamin ve mineral kaybı olmaması için çok dikkat etmek gerekir. Besin öğesi kayıplarını en aza düşürün. Meyve sularını içmeden hemen önce sıkarak tüketin. C vitamini ısı ve ışık gibi etmenlerden negatif olarak etkilenmektedir. Yemeklerde ve ara öğünlerde tercih ettiğimiz salatalar hemen önce hazırlanmalıdır. Sebze yemekleri uzun süre ısı ile temas halinde bırakılmamalıdır. Et grubu besinlerinde pişirme yöntemlerinden kızartmayı tercih etmemiz doğru bir davranış şekli değildir.
*
Yağ alımınızı sınırlayın, diyetimiz bol lifli ve protein ağırlıklı olmalı ki kışa canlı girelim. Vücudumuzu savunmaya yönelik basamaklardan birkaçı olan yağ, kolesterol, protein alımı ve diyet lifi de vitaminler kadar önemlidir.
*
Çok yağlı ve salçalı hazırlanmış yemeklerden kaçınmalıyız.
*
Şeker tüketimini sınırlamalıyız. (100 gr şeker içeren bir içeceğin 2 saat içinde bağışıklık işlevini yarıya düşürdüğünü unutmayalım.)
*
Görünür yağ kullanımı azaltmalıyız.
*
Özellikle  biyolojik değeri yüksek süt, süt ürünleri, yumurta gibi kaliteli protein kaynaklarına diyetimizde  yeteri miktarda yer vermeliyiz. Fazla yorgunluk, aşırı stres, travma, yanık vb. durumlarda vücutta protein yıkımı meydana gelir ve direncin azalmasına neden olur. Protein açısından zengin olan kuru baklagilleri haftada en az 1 kez tüketmeliyiz. Kuru baklagil yemeklerine ekstradan kıyma, et vb. et grubundan besin eklemenize gerek yoktur.
*
Çay, kahve yerine bitki çayları özellikle C vitamininden zengin kuşburnu çayını tercih edin.
*
Haftada en az 3 kere balık tüketimine önem verin. Omega-3 yağ asitleri sayesinde bağışıklık sistemimizin güçlenmesini ve kışın yeterince alamadığımız D vitaminini vücudumuz için sağlayabiliriz.
*
Vitaminler gibi çinko, demir, bakır ve selenyum mineralleri de bağışıklı sisteminin güçlenmesinde önemli rol oynar.
Susam, karides, mısır, sığır eti, kuru fasulye, mercimek, peynir, brokoli, yumurta, karaciğer, yağlı tohumlar, kuşburnu, kivi, dut, portakal, limon bu grup açısından önemlidir.
*
Fiziksel aktivite ve su önemlidir.
*
Metabolizma hızını değiştiren faktörler arasında sizin metabolizma hızınızı artırmak ve bir bakıma kilo yönetimi için değiştirilebilecek 3 parametre vardır. Bunlardan birincisi beslenme ve diyeti planlamak, ikincisi fiziksel aktiviteyi artırmak, üçüncüsü ise yeterli oranda su tüketmektir. Beslenme düzeninizde, diyetten gelen yağ miktarını sınırlandırmalısınız. Vücutta yağ yüzdesinin azalması, metabolizma hızının artmasına sebep olacaktır. Yağ, vücutta kaslara oranla daha az enerjiye gereksinim duyar. Bununla bağlantılı olarak, vücutta kas oranının artırılması da metabolizma hızının artmasına sebep olacaktır.
Metabolizma hızınızı öğrenip, gereksiniminiz olan besinleri içeren diyet programınız dahilinde kışa hazırlıklı olalım ve kış sonrasına kilo kontrolümüzü sağlamış olarak başlayalım.

Dyt. Pınar Kural Enç


İNTERMED ANLAŞMALI KURUMLAR
Vulnerability Scanner