Bizi Takip Edin

Ramazanda Beslenme Önerileri


Ramazan ayında oruç tutmaya başlayınca vücudumuzun dengelerinde değişiklikler olmaya başlar. Uyku saatinden yemek düzenine kadar. 
Bu yıl yine havaların sıcak geçeceğini düşünerek, özellikle vücudun sıvı ihtiyacının karşılanmasını sağlamak vücudunuza en büyük yükümlülüktür, şöyle ki vücut açlığa çok uzun süreler dayanabilir ancak susuzluk bir kaç gün içinde tüm işleyişin bozulmasına yol açabilir.( kabızlık, hipertansiyon, mide barsak hastalıkları, göz kuruluğu, böbrek fonksiyonlarında bozulma vb.)

İlk olarak her gün sahura kalkmalı , sahurda ilk önce su içerek yemeye başlanmalı, genellikle kahvaltı türü, peynir, yumurta, birkaç dilim tam buğday ekmeği, bal yada reçel, biraz kuru meyve ve kuru yemiş, yanında açık çay, ıhlamur. Eğer süt seviyorsanız 1 bardak süt yada tost yiyecekseniz yanında 1 bardak ayran içilebilir.
Kahvaltı yerine yemek isteyenler bir çeşit sebzeli yada etli bir yemek ve yanında bulgur pilavı tercih edebilirler. İçecek olarak yemeğin türüne göre ayran, hoşaf komposto seçilebilir. Sahurda kapanış da mutlaka 2-3 bardak daha su içilmeli ve yaklaşık 40-45 bekleyip sonra uykuya geçilmeli ki mide şikayeti olmasın. Sahurda ve iftarda hazırlanan yemeklerin az tuzlu olması tansiyon dengesinin korunması için çok önemlidir.

Gelelim iftar sofrasına, ilk dikkat etmeniz gereken nokta yavaş yavaş su içerek midenizi tekrar yoğun bir çalışmaya hazırlamak olmalı.
Birkaç zeytin yada birkaç hurma ve sonrasında ılık bir çorba iyi olur.( bu arada küçük kaşık kullanmak yavaş yemenizi sağlayabilir)
Her gün bir çeşit ana yemek tercih edebilirsiniz etli yada etsiz bir sebze yemeği, kuru baklagillerden sıcak yada zeytinyağlı ( nohut, mercimek, barbunya, kuru fasulye), yada et, tavuk gibi protein açısından zengin bir yemek olabilir. Önemli olan farklı çeşitlerde yemekler tüketerek vücudun dengesinin korunmasıdır. 
Tüm gün sindirim sistemi boş kaldığı için yemek çeşitleri arasında posa yönünden zengin olan sebzeler baklagiller asla ihmal edilmemelidir. Salata sofranın vazgeçilmezidir, az yağlı olması da iyi olur. Bazı günler bulgur, pirinç pilavı, bazı günler de fırında pişirilmiş birer dilim börek de sofraya çeşitlilik katacaktır. 
Yemeğinizin türüne göre bazen ayran, cacık bazen de az şekerli komposto ya da hoşaf tercih edilebilir. Bu arada çorbadan sonra yemeğe iftariyeliklerle devam edilecekse, miktarları fazla abartılmamalı ve sonrasında ise sebzeli bir yemekle kapanış yapılmalıdır. 
Sofralarda sizi zorlayacak olan pide durumuna gelelim, pideyi özellikle sıcak yemeyin, pide dinlenmemiş olursa hem daha fazla yenir, hem de sindiriminizi güçleştirir. 
İftar sırasında ve sonrasında da yavaş yavaş su içmeye devam etmeyi unutmayın.

İftar sonrasında hafif hareket etmek herkese iyi gelir, yaklaşık 2 saat sonrasında ise küçük bir ara öğüne sıra geldi, bazı gün meyve, bazı gün sütlü bir tatlı, bazı gün serin bir limonata yada evde yapılmış meyve şuruplarından biri olabilir, nadiren hamur işi tatlılara yer vermek de ruhunuza iyi gelebilir. Sindirimi kolaylaştırmak için iftar sonrasında, aşırı çay tüketimi yerine, evde demleyeceğiniz rezene, anason, papatya, tarçın, zencefil çaylarından biri içilebilir. 

Son bir not olarak, önerilerin, sağlık sorunu (şeker metabolizma bozukluğu, tansiyon dengesizliği vb.) olmadığı durumlara yönelik oluşturulduğunu, sağlık sorunu olması durumunda tıbbi bir görüş alınarak gerektiği durumda beslenme programının bu doğrultuda hazırlanması gerektiğini de vurgulamak istiyorum. 

Dyt. Serpil Bozkurt Doğanay

İNTERMED ANLAŞMALI KURUMLAR
Vulnerability Scanner