Bizi Takip Edin

Dikkatsizce Beslenmeye Dikkat!


Yazın etkileri geçti ve tatilde alınan kilolar geri verildi ama Ramazan ayının başlamasıyla dikkatli beslenmeyenler kilo alımına devam ettiler. Peki, nereye kadar kilo alacağız? Bundan sonra ne yapmalıyız?
Artık, yaşam tarzında kalıcı bir değişiklik yapmanın zamanı geldi. İlk olarak spor programı ve beslenme kontrolü yapmamız, daha sonra da formumuzun nasıl korunacağını çok iyi öğrenmemiz gerekmektedir. Dünya Sağlık Örgütü en çok tempolu yürüyüşü önermektedir. Soğukların etkisini görmeye başlamadığımız şu günlerde ve özellikle bayram sonrasında düzenli yürüyüşlere başlamalıyız. Beslenme açısından durumu değerlendirirsek, tatil ve bayramlarda kilo alan bireyler daha sonrasında kendilerini çok fazla aç bırakarak aldıkları kiloyu vermeye çalışırlar. Aç kalmak ve öğün atlamak bir sonraki öğünde hem fazla hem de hızlı tüketmeye neden olur. Öğün atlamak farkında olunmadan yağ miktarının artmasına, kas ve su kaybına neden olmaktadır. Aç kalmak, öğün atlamak kan şekerinin düşmesine, dolayısıyla şekerli besinlerin fazla tüketilmesine yol açar. Başta kahvaltı olmak üzere asla öğün atlanmamalıdır.  
Günlük yağ tüketimi azaltılmalıdır. Dikkat edilmesi gereken nokta; kızartma ve kavurma işlemlerinden kaçınmak, ekmeğe yağ sürmemek, zeytinyağı bile olsa aşırı miktarda tüketmemektir. Sonuçta unutmamamız gereken sıvı da olsa, katı da olsa 1 gram yağ 9 kkal enerji içermektedir. Rafine şekerler ve besinlerde doğal olarak bulunan şekerler, ihtiyaçtan daha fazla tüketildiğinde vücut bir kısım glikozu yağa çevirir. O nedenle tatlılardan uzak durmak vücudumuz için faydalıdır. Tatlıların tüketim sıklığı ve miktarı en önemli noktadır. Ağır ve şerbetli tatlılar yerine sütlü ve meyveli tatlıları tercih etmek daha sağlıklıdır. Doğal ve yapay tatlandırıcılar bizim için kurtarıcıdır fakat miktarı önemlidir.  
Posalı yani lifli besinlerin tüketimi artırılmalıdır. Bu tür besinler kan şekerini, kan basıncını (tansiyonu - kan kolesterolünü) istenilen seviyede tutmaya yardımcı olurlar. Midede su ile birleştiklerinde şişkinlik ve doygunluk hissi sağlarlar. Ayrıca metabolizmanın hızlı çalışmasını sağlayarak dışkılama sıklığını değiştirirler. Kabızlık ve kalın bağırsak kanserinden koruyucu etkileri mevcuttur. Bu yüzden haftada 2-3 kere kuru baklagil yemeği tüketilmelidir. Beyaz ekmek yerine esmer ekmek, pirinç yerine bulgur tercih etmek faydalıdır. Pirinç, makarna, erişte ve unun kepekli alternatifleri mevcuttur. Kepekli tahıllar kan şekeri ve kalp sağlığı için önemli bir yer tutmaktadır. Ayrıca sebze ve meyveler de posa içermektedir. Ancak posaları kabuk ve kabuğa yakın yerlerde bulunduğu için soyulmadan yenilebilenleri iyi bir şekilde yıkandıktan sonra kabukları ile tüketilmelidir.  
Posanın ve diğer aldığımız besinlerin etkili olabilmesi için su ve sulu besinlerin diyetimizde yer alması gerekmektedir. Suyun; alınan besinlerin sindiriminden, metabolik atıkların dışarı atılmasına kadar her aşamada çok önemli görevleri vardır. Bu nedenle günlük su tüketimi artırılmalıdır. Katkısız en iyi çözücü sudur. Kadınlar günde 10 bardak, erkekler 14 bardak su içmelidir. Kilo problemi yaşayanların bu değerlerin de üzerine çıkmaları gerekmektedir. Egzersize ise düzenli yapmak şartıyla günlük hayatımızda mutlaka yer vermeliyiz.
  Dyt. Pınar Kural Enç

İNTERMED ANLAŞMALI KURUMLAR
Vulnerability Scanner